Saturday, April 17, 2010

16042010 - An Evening In Paris

Finally, aku berjaya juga menjjjak kaki ke Paris, selepas 2 kali plan untuk kesini terpaksa dibatalkan disebabkan perkara2yang tidak dapat dielakkan.Alhamdulilallah hari ni aku berjaya juga sampai ke France.Perjalanan mengambil masa lebih kurang 5 jam amat meletihkan kerana hanya kau seorang yang memandu dari Prum ke Paris dengan jarak hampir 500km. Hari ni training habis jam 3pm, instructor release awal memandangkan kami akan ke sini,dia siap prepare route and propose hotel untuk kami menginap. Tak cukup dgn explain panjang lebar dia print hard copy untuk memudahkan kami yakni aku sebab gang2 aku yang 3 orang lagi tu semua serah kepada aku termasuklah memandu kereta..huhuhuhu...!!Pagi ni aku perut aku masih lagi tak berapa OK, sebelum brekafast kat hotel tadi dah rasa macam nak cirit so lepas breakfast jer aku terus kembali kebilik untuk clear kan dulu isi kandungan dalam perut aku. Memulas2 perut aku sepanjang pagi ni. Masa kat tempat training tadi2 kali terpaksa ke tandas, dah la tandas spices yang aku tak berkenan tapi dah darurat terpaksa juga aku tempohi, yang syoknya instructor aku pon tau yang aku cirit hari ni dan dia ni pulak mmg tau kesukaran untuk muslim menggunakan toilet spieces depa ni,mungkin dia ni merantau banyak negara dan rajin membaca so dari pemerhatian aku dia ni agak sensentive sikit tentang kedudukan aku sebagai seorang muslim. Walaupun dia ni Khatolic tapi banyak benda tentang Islam yang dia tau. Dia dengan aku pon agak close berbanding dgn kawan2 aku yang lain. Banyak benda juga yang kami dok bincang tentang Islam and Khatolic. Apa yang bestnya dia ni pon walaupun dari Costa Rica tapi dia juga kurang berkenan dgn toilet2 spices disini, so dia beli baby wet tissue dan simpan dlm bagpack dia untuk dia guna kalau dia nak melepas, sebab dia tau yang aku cirit hari ni so dia kasi aku satu pack untuk memudahkan aku bila ketandas. Lunch hari ni jugak seperti semalam aku ambik menu yang sama, butter rices + fish. Menu Breakfast kat Hotel...tiap2 pagi makan benda yang sama jer...!Breakfast lagi kat training center, juga aku makan benda yang sama jer selama 2 minggu ni.Menu lunch hari ni dan semalam.
Mungkin silap aku jugak agaknya sbb aku makan bersama dengant susu low fat, lepas makan jer terus makin menjadi2 sakit perut aku, kali ni aku tak mampun lagi untuk bertahan untuk even kembali ke hotel, terus ke toilet.Pehhhh hilang seketika penangan sakit perut, sekarang ni mcm mana nak settlekan yang dok melekat dan splash bahagian du**r aku ni..tisu2 pun tisu la apa boleh buat dah darurat,lepas clear apa yang patut aku apply wet tissue pulak...fuhhh lega,agak selesa..! Balik semula ke training room tak dan 10minute tiba2 dia mai sekali lagi pulak...berdesuuupp lari ke toilet...repeat step yang seperti diatas sekali lagi..Kalau macam ni punya penangan macam mana nak pi Paris.! 300pm-kami selesai training, terus ke parking,setup GPS and 330pm depart from Grohmann dan seperti biasa juga aku akan menjadi supir kepada 3 yang lain, depa siap dok pebetul seat masing2 maklumlah 7 seaters MPV cuma dinaiki 4 orang ler..! lay down seat masing2 and tiduq...memang hampeehhh..!!Traffic sangkut sana sini sebab sekarang ni dah end of winter,dia orang dah start untuk perbaiki jalan2 yang rosak,berlubang dan uneven. Sebelum sampai kat Liege,Belgium highway 3 lanes sesak teruk..tutup 2 lanes utk contraction....kami sangkut dekat sejam kat situ, kat area ni la tayar kereta jaguar pecah minggu lepas, no wonder la depa dah start repair jalan kut..!Melepasi Liege traffic dah kembali seperti biasa, dengan kelajuan 150km/j aku menyusuri laluan highway Belgium ke France, lebih kurang jam 6pm kami melepasi border France, terus ke A1 highway yang ni laluan highway bertoll seperti PLUS,kena EUR 13 untuk laluan sehala.Lebih kurang jam 830pm kami sampai ke Paris, ni baru betul2 An Evening In Paris..!!! Destinasi seterusnya adalah Le Meridien Hotel,Paris. GPS MPV Merc.pada awalnya kurang berkesan bila 2,3 kali terputus hubungan dan keluar off road walaupun pada masa tu aku still berada di main road.Stop kat side road and setup semula GPS. finally around 930pm kami sampai kat depan Le Meridien Hotel. Terus ke kaunter untuk pendaftaran, memandangkan tak buat booking untuk minggu ni kerana khuatir takut terpaksa cancel lagi sbb dah 2 kali terpaksa cancel sebelum ni,maka untuk kali ni aku just walk in...pehhh Expensive gila punya rate dia...kalu sebelum ni cuma EUR179 incl. breakfast tapi untuk mlm ni EUR239 excluded breakfast and parking...pada awalnya aku cuba nego. dgn dia punya front desk manager utk dapatkan corporate rate tapi gagal sebab dia bagi alasan ramai guest check in semula kerana semua flight kat Europe ni cancel disebabkan valcano kat Iceland yang meletup tu sehingga menyebabkan berjerebu satu Europe,nak tak nak disebabkan dah lewat dan keletihan, amik juga bilik kat sini dgn cost EUR239 + EUR30 untuk parking dan wothout breakfast...Peeehhhh expensive tu bro...kalu convert to seribu ringgit lebih tu..! Pemandangan dari tingkat 22 hotel Le Meridien, Paris-pukul 9pm masih dok cerah lagi.



Lepas check in, prepare dinner- masak nasi makan dgn kari ayam Brahim, duduk jer hotel 5 bintang tapi still kena masak nasi kat dlm bilik...huhuhuhu, nak buat mcm mana aku memang spices kena makan nasi gak kat mana sekalipun aku berada..!
Call wife untuk dgn italk aku untuk melepaskan kerinduan and by 11pm ZZZZZzzzzzzz..

No comments:

Post a Comment