Monday, April 5, 2010

05042010 - Brussels back to Prum

Hari ke-2 aku kat Brussels, Belgium.Tengahari ni kena bertolak balik semula ke Prum,Germany. Pagi ni breakfast ala barat kat Metropole Hotel. Sempoi jugak ler makanan dia, cuma tak dak nasi lemak jer lah. Lepas makan-kami buat city tour sambungan dari malam tadi yang tak sempat habis nak tawaf. Cuaca pagi ni lagi sejuk 3C, kalut punya pasai sebelum mai hari tu langsung terlupa nak bawa glove, nak tak nak kena pi beli ler...naik kecut luar dalam...! Kota Brussels ni mmg cantik sangat seni bina banggunan2 dia. Terdapat lebih dari 7 monumen yang menjadi perhatian pelancung ke Brussels, aku tak lepaskan peluang untuk menjejaki kesemua vanue2 tersebut. Cuba teka, benda apa kat bawah ni? Sapa betul....aku beli souvenir dari sini, jawap kat sebelah shout.Bicycle salah satu kenderaan popular kat sini, tapi semua jenis yg out dated, zaman tok2 time Jepun dulu tu.Letih juga lah menapak dalam kesejukan utk nak tawaf semua tempat2 tu. Alang2 dah mai dah, tak pi tak patut sangat kut..! Lepas selesai city tour singgah mengopi kat cafe Hotel.Peeeh pekena Black Kopi dgn sebatang Malboro Light mmg macho habis aku pagi ni. Bergaya mengalahkan anak datuk..! Kalau kemarin aku heran habis bila dok tengok Mat2 Salleh ni dok lepak kat luar cafe tu dalam satu arah ajer, semua mengadap kearah jalan. Tak dak apa pon yang menarik kat depan jalan tu..Heran aku depa dok sebaris walaupun kat depan depa ada kerusi. Semua minum kopi, merokok dan sembang2. So, pagi ni aku pon ajak memba2 aku buat sama macam depa tu ler. Rupanya baru aku tau, sebab apa depa dok mengadap satu arah ajer. Kami pon tak terkecuali untuk acting sepertimana yang depa buat...rupa2nya kat atas bahagian conopy tu ada heater yg facing kearah mereka, tu ler sbb depa dok sebaris jer...sejuk ler tu...!!!baru ler aku tau kenapa depa buat macam tu, mana ler aku nak tau kan...kat Jerlun mana ada orang minum kopi dok macam tu. Pak Long Ya, Pak Cik Isa, Mail Loyat, Cikgu Aein semua kalu minum kopi pakat dok mengadap hang aku, baru syok gebang, ni lain pulak kat Brussels ni. Macam tu rupanya life style orang2 kaya ni rupanya..! Aku pon tumpang semangkuk ler hari ni. Lepas mengopi kembali kebilik,berinternet sekejap dgn wife, then 12noon Check Out. 1230pm kami meninggalkan Metropolitan Brussels untuk kembali ke Pekan Koboi Prum, Germany. Masa balik kali ni GPS berfungsi dgn baik sekali, lebih kurang 2 jam selamat sampai kat Prum. Tak ada yang menarik sgt bila dah balik ke Prum ni, bilik aku dah siap housekeeping, nampak kemas semula tak seperti masa aku tinggal sebelum pi ke Brussels last 2 days. Susun barang personal aku cantik2, biar kasi kemas sikit baru ler syok. Masak nasi dan mcm biasa makan dgn sambil bilis and serunding. Selesai makan terus aje berinternet, jam 630pm keluar pergi survey lokasi Grohmann tempat yang aku akan pi training esok pagi, tak jauh dari hotel penginapan aku, it take about 8min utk sampai, set siap2 kat GPS. Settle satu bab...! Ronda2 berjalan kaki sekitar Pekan Prum, satu yg agak menarik kat sini, satu traffic light pon tak dak kat pekan dia. Crossing line byk kat jln2 dia...undang2 dia kenderaan mesti memberi laluan kpd pejalan kaki, so once ada jer arg nak melintas, kereta wajib berhenti..! Dari observation aku, walaupun muka sesetengah depa tu nampak ganaih dan macam nazi, tapi kalu ada org nak melintas, immediate depa stop..hotel aku betul2 kat persimpangan town center, tapi sekali pon aku tak dengar orang sini bunyi hon. Agaknya hon kereta depa rosak semuanya kut...!
Ok..Sekian untuk hari ini.

No comments:

Post a Comment