Tuesday, April 6, 2010

06042010 - Prum, Deutchland

Hari pertama traning aku, macam biasa semenjak aku datang sini sekitar jam 4am aku dah terbangun, pastu mesti dah tak blh tiduq dah..! ON laptop and berinternet lah,nasib baiklah hotel yang aku tinggal ni " Zum Goldenen Stern" internet dia free, so tak dak benda lain yang aku buat selain dari internet. Sejuk betul pagi ni,nak shower pon terasa malas sgt, tapi dek terpaksa kena rajin jugak, lepas mandi dan menunaikan tanggungjawab apa yang patut, aku ke cafe hotel untuk free breakfast. Makanan dia tak la menarik sgt kalu nak compare dgn masa kat Brussels baru ni. Pekena telur sebijik,semangkuk cereal dan sekeping roti bersama dgn secawan kopi sudah cukup bertenaga aku untuk ke kelas pagi ni. Turun ke parking....pehhhhh tak tahan siot,cuaca pagi ni sejuk sgt...mencecah -2C, kat kereta penuh dgn frost. Untuk nak mengelakkan dari Hypothermia aku terpaksa panaskan anggota badan aku dengan 2 batang Malboro Light. Jam 750am kami dah terpacak kat lobby training center - GROHMANN ENGINEERINGKami disambut oleh seorang Secretary yang agak bergaya juga, kat depan lobby LCD screen tertera " Welcome to Mr. Yaacob, Mr Chan, Mr Isa & Mr Hassan" kemudian kami diperkenalkan kpd instructor kami Mr MATA, berasal dari Costa Rica. Rombangan kami terus dibawa ke Trgn Room 10. Sempoi habis instructor kami,masuk bilik jer ...breakfast kami tersedia bersama 1 set conferance phone, benda pertama yg instructor tu cakap kat aku, pls give a call to your family before we start the class....OOpppsss...ini sudah bagus, dia bagi code kat aku and ask us to call our family in Malaysia. Macam tau2 yang kami ni semua dah homesick..!Baguih sungguh aih, save ler sikit, bill celcom aku pon dah mencecah $450 sepanjang aku berada disini. Tak payah tunggu lama aih terus aku buat phoen call utk Mem sambil pekena a cup of black cappocino. Day one punya agenda more to introduction and factory tour. Sepanjang kami traning nanti breakfast and lunch akan disediakan oleh mereka. Kami diperkenalkan kepada keseluruhan project team untuk Intel, termasuklah kepada makcik Cafe,satu meja khas disediakan untuk kami masa breakfast & lunch nanti. Free flow and unlimited order, sound good tapi apa sgt yg boleh aku makan, tapi Dairy Farm products mmg byk sekali. Hat ni yang aku paling suka. Training Schedule agak tight, by 4pm semua macam dah tak dak energy, mungkin sbb kami byk jalan kut masa factory tour tadi. Aku kautim dgn instructor utk minta balik awai sikit, dia pon say ok so 430 kami habis trgn utk hari ni. Kat sini depa kerja flexi hour, mai pi lah pukui brapa pun asalakan cukup kerja utk 8 jam sehari kira blh dapat gaji penuh dah ..so kebiasaannya depa masuk antara jam 6-10am dan balik antara 2-6pm. Menarik kalu Intel pon buat mcm ni jugak...!!! Balik dari tgrn singgah satu hypemarket, walking distance jer dari trgn center aku, agak besar juga hypermarket ni...nama dia REWE, tapi most of the staff kat sini tak blh english, so macam itik dgn ayam la, terpaksa guna body Language jer utk nak communicate. Spend EUR23.85 untuk serba sedikit keperluan. Balik dari REWE singgah center of PRUM pulak, nak kena pi beli adapter socket, aku silap bawa pulak, bawa yg jenis US punya mana nak blk guna kat Europe, dah berapa hari dah asyik dok kena pinjam dgn kwn2, mcm mengusahkan sepa la pulak. Pusing punya pusing jumpa satu kedai jual barangan electric, masuk tanya dgn towkey dia, pon sama gak tak berapa nak tau english..aku siap demo kat dia lagi, finally dia faham jugak apa yg aku nak, EUR6.99 sebijik, kalu kat Carrefour or Longwan cuma $3 jer, tu laa lain kali benda2 simple mcm ni kena take note, ni semua last minutes nak buat semua, tu yg jadi kalut semua and need to spend extra. Semua keperluan dah ada, balik hotel-masak nasi dan satu menu baru untuk hari ni. Sapa kata duduk kat Ulu Prum ni payah nak jumpa makanan Msia. Alah Bisa Tegal Biasa.Sementara nak tunggu nasi masak aku turun ronda-ronda kat area hotel aku ni, advantage dok kat hotel no sbb location dia betul2 dekat tengah town, tapi town kecik jer laaKalau kat tempat lain ada Mc Donald tapi kat sini ada MAC HAMPI... hehehehehe PrumMacam town Lunas...? hotel yg aku dok ni pulak macam Lunas Inn jer...heheheheh...! Balik semula hotel bila perut aku perlu diisi dgn nasi, ada satu menu baru utk dinner hari ni. Instant pack ayam masak merah BRAHIM mmg sempoi dikala kelaparan macam ni, jumlah nasi yg paling banyak masuk ke perut aku sejak aku ada disini. Stock makanan aku banyak lagi, rasanya tak dak masalah utk cover satu bulan. Selesai semua,, buat house keeping kitchen cabinet aku sikit & rest and mengadap internet sat and terus ZZZZzzzzz , keletihan yang terlampau...!

No comments:

Post a Comment