Wednesday, August 17, 2011

Ada apa dengan 17th August....

Aku bukanlah termasuk dalam golongan psychologically liberated tapi kesempatan dan peluang yang kita dapat janganlah di persiakan begitu sahaja. Sebagai manusia aku bersyukur dengan "Qanaah" yakni menerima dengan rela apa yang ada dan merasa cukup dengan apa yang dimiliki yang telah Allah SWT rencakan untuk aku.
There are big ships and small ships. But the best ship of all is friendship. Untuk semua kawan2, rakan2,sahabat2, family members, jiran tetangga, old friends, new friends, rakan sekerja,memba sekampung, bosses and all yg mengenali aku dan munyucapkan Selamat Hari Lahir/Happy Birthday samada melalui FB, emails, Cards, Phone, Text,SMS atau apa sahaja...aku ucapkan....

When I was born I was so surprised I didn’t talk for a year and a half...but today 17th Aug 2011, aku tak surprise lagi sbb bercakap mmg berkait rapat dgn aku...aku tak tahu apa akan jadi dgn aku kalau diperintahkan jangan bercakap even untuk satu hari sekali pun..!!!mau terkalih dunia ni aku rasa kalau aku tak dibenarkan bercakap..ajaklah aku bercakap ttg apa sahaja...pasti aku tak akan memilih utk berdiam diri..hari ni cukup bermakna dlm hidup aku, umur setahun lagi berganjak...hhhmmmm tapi masih lagi dlm 30an, not so bad..Alhamdulillah dengan umur yang masih dipinjamkan oleh Allah SWT ni ....After 30, a body has a mind of its own kata omputeh .belum lagi menjengah ke angka 40an...masih muda kan..!Omputeh kata lagi ..Life began at 40..!! dan angka 40an selalu dikaitkan dengan nak buang tabiat...so mean that aku belum lagi nak buang tabiat laa....hahahaha.

Tahun ni juga birthday aku sama dgn hari NUZUL AL-QURAN or the commemoration of the revelation of the Holy Quran falls on the 17th of Ramadhan and is one of the highlights of the holy month of Islam.Perkataan ‘Nuzul’ bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi. Kata perbuatannya ‘nazala’ (نزل) membawa maksud ‘dia telah turun’ atau ‘dia menjadi tetamu’. Istilah Nuzul al-Quran itu sendiri menurut majaz atau simbolik sahaja yang bermaksud pemberitahuan al-Quran. Tujuannya untuk menunjukkan ketinggian al-Quran.
Tazkirah sikit ttg Nuzul Quran sbb dah kebetulan hari ni serentak dgn sambutan Nuzul Al-Quran, selain tu hari ni juga merupakan hari Kemerdekaan Indonesia...hahaha...banyak peristiwa penting berlaku sama tarikh dgn tarikh kelahiran aku ni.

Celebrate tahun ni pun agak berlainan sikit, aku wat moreh kat Surau bermenukan bubuq fabaret aku...apa lagi kalau bukan bubuq kacang + durian dan dimakan bersama dgn roti benggali...menyengat juga la makan time2 hujan pulak tu. Berbalik soal umuq yg dah nak masuk ke angka 4 dah ni ...fuhhhhh...Ada orang mengatakan payahnya menjadi lelaki. Besarnya tanggungjawab yang perlu dipikul untuk meneruskan kehidupan. Maklumlah di zaman ini, besarlah cabaran bagi seorang lelaki yang dipenuhi dengan tribulasinya. Kita diuji dengan penglihatan yang menggoda iman, patutlah Allah menyuruh kita di dalam firmanNya yang bererti :
" Katakanlah kepada orang2 beriman laki2 agar mereka menundukkan pandangan mata ( terhadap wanita ), dan memelihara akan kemaluan mereka ( menutupya ). Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah amat mengetahui akan apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita yang beriman, hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya."( An-Nur : 30-31 ) Berapa ramai yang telah kalah di dalam menjaga pandangan dan kemaluannya ?Suami diuji dengan isteri, harta, anak-anak. Orang lelaki perlu bekerja mencari rezeki dan bukannya duduk goyang kaki. Orang lelaki perlu kuat pegangan agamanya, tahu menjadi imam, mempunyai daya kepimpinan, membuat keputusan yang betul. Kita tetaplah lelaki untuk meneruskan perjalanan di bumi ALLAH SWT ini, tidak mudah mengalah, berusaha untuk menjadi pemimpin yang baik dan memperbaiki diri. Begitulah, hidup orang yang beriman, kesusahan itu sebenarnya adalah hiburan, ujian itu menambahkan cinta kepada ALLAH SWT.
Manusia hanya menumpang dimuka bumi ini. Kitalah pelakon-pelakonya. Dengan itu, berbuat baik lah, kerana kita hidup hanya sementara. Last but not least...utk semua yang mengenali AKU...sekali lagi aku nak nyatakan disini .

I'M SO GLAD WE'RE FRIENDS

Thanks everyone... thanks for your birthday wishes.
If you give me thousand of wishes, i would say one thing only. I wish my self stay happy and nothing trouble me, forget all the bad thing start with a blank paper again and again and again...
Bila kita letih dan hilang semangat...Allah tahu betapa kita telah mencuba sedaya upaya...
Bila tangis kita berpanjangan dan hati kita kedukaan...Allah telah mengira titisan airmata kita...
Bila kita rasa ketinggalan dan masa meninggalkan kita... Allah setia disisi kita...
Bila kita telah mencuba segalanya tp xtahu tujuan...Allah ada jalan penyelesaiannya... Bila tak ada yg bererti buat kita , keliru dan kecewa... Allah adalah jawapannya...
Kita tak usah bersedih...ingatlah Allah sentiasa ada untuk kita...
Tabahkan hati... bersyukurlah kerana masih di panjangkan umur.

1 comment: